Będąc na stypendium Fulbright oraz prowadząc badania nad fotografią afroamerykańską w Nowym Jorku ubiegłej jesieni, natrafiłam na kilkanaście interesujących wystaw sztuki zamorskiej. Na spotkaniu przybliżę sylwetki Pepóna Osorio (Portoryko), Marii Magdaleny Campos-Pons (Kuba), Corneliusa Tullocha (Jamaica – USA), Kelly Sinnapah Mary (Gwadelupa), Bony’ego Ramireza (Dominikana), Larissy De Jesús Negrón (Portoryko), Kandy G. Lopez (Dominikana – USA) oraz znanej i kochanej przez Klub Zamorski Nadii Huggins (Trynidad i Tobago – Grenadyny).
Julia Stachura – historyczka sztuki, doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych UAM, stypendystka Fulbrighta. Pisze prace doktorską poświęconą afroamerykańskiemu autoportretowi fotograficznemu. Fanka Bartka i Olgi oraz słuchaczka Podkastu Zamorskiego.
Jako kontekst to prezentacji Julii proponujemy następujące lektury:
Kobena Mercer, „Avid Iconographies: Isaac Julien”, [w:] taż, „Travel & See Black Diaspora Art Practices since the 1980s”, Duke University Press, 2016 , s. 129–149.
Bartosz Wójcik, „Plantacje, place (budowy) i poletka. W cieniu tropikalnego modernizmu”, „Autoportret” 2022, nr 2 (77), s. 86–95.